Saat ini aku menulis tanda ingatanku kepada Yang Maha Mencipta dan Baginda Rasul S.A.W

Bila melihat awan, langit, bumi, lautan mengingatkan aku kepada betapa besarnya Sang Pencipta. Terasa kerdil sekali diri ini bila hendak berdepan dengan Mu. Saat ini juga membuatkan aku menangisi segala kesilapanku yang lalu dan belum mampu aku tinggalkan. Aku mencari sebutir permata untuk ku jadikan cahaya pada jalanku yang gelap ini. Sesungguhnya ujian Allah kepada hambanya terlalu besar dan cukup mengajarku tentang erti kesabaran dan berusaha menjadi lebih baik daripada semalam walaupun ianya terlalu sukar dan memeritkan...

Sunday, April 19, 2009

Bila Ng berkata

Baru- baru ini penulis meluangkan masa melihat- lihat kereta kegemarannya Proton Juara untuk dibeli. Hampir satu taiping dicarinya akhirnya ketemu jua setelah beberapa hari mencari. Setibanya di kedai kereta terpakai tersebut maka penulis pun mencuba untuk memandu kereta idamannya itu. Ternyata kereta tersebut terlalu kemas buatannya dan stabil walaupun fizikalnya agak tinggi. Bagi yang mempunyai daya kreativitibentul luaran taiada masalah kerena anda boeh menjadikan ia seperti sebuah mini alphard. Adapun begitu yang menjadi perhatian penulis ialah perbualan penulis dengan pemilik kedai tersebut berkenaan piiihanraya kecil bukit gantang.

Penulis : Macam mana busineess sekarang bos?

NG : Kurang sikit la cikgu. Politik pun sudah jadi tak stabil.

Maka penulis pun bertayakan lebih lanjut berkenaan pendapat beliau berkenaan politik negeri Perak terutamanya di Taiping. Menurut Ng; "sepuluh orang customer yang datang kedai saya semua marah dengan BN sebab rampasan kuasa yang dilakukan." Maka sembang- sembang itu pun berlaruta dari perihal kereta sehinggalah perbincangan politik. Sembang punya sembang rupa-rupanya barulah penulis tahu rupa- rupanya Ng adalah salah seorang ahli jawatankuasa PIBG sekolah aliran cina di Simpang yang mendapat sumbangan 1 juta ringgit pada PRK baru- baru ini. Menurut Ng lagi Muhyiddin tidak ada hak untuk memarahi pengundi cina disitu yang digambarkan sebagai tidak berterima kasih memandangkan sudah 50 tahun kebajikan mereka diabaikan. Katanya lagi bila bangunan dah nak runtuh baru mai itupun sebab pilihanraya. Beliau turut mengulas berkenaan kebijaksaan pengundi- pengundi di kawasan tersebut yang tidak mudah termakan hasutan dan 'sogokan' BN walaupun bernilai jutaan ringgit. Katanya sambil berseloroh; "orang bagi kita sapu tapi undi ikut apa yang dapat menjamin masa depan kita (dirujuk kepada pakatan rakyat). Beliau menyatakan 10 bulan PR memerintah telah menunjukkan prestasi yang begitu baik dan tidak ada sebab untuk tidak memilih PR. Ng menegaskan keputusan pilihan raya kali ini merupakan petanda yang jelas terhadap penipuan UMNO dan BN kepada rakyat. Peruntukan yang dipohon daripada kerajaan untuk memperbaiki infrastruktur sekolah yang sepatutnya dapat RM 30 ribu tetapi yang sampai kepada sekolah hanya 3 ribu. Persoalan beginilah yang menyebabkan rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan BN.

Setelah beberapa ketika maka penulis dan NG kembali ke kedai dan perbincangan berkenaan kereta diteruskan dengan penulis rasa berpuas hati dengan informasi yang diperolehinya. Di dalam hati penulis berbisik; 'kalau aku jadi beli kereta ni ada jugak kenangan pertama aku untuk masyarakat..sambil tersenyum.." penulis amat gembira kerana tujuan membeli kereta itu diisi dengan cerita tentang perjuangan hak rakyat. Sebenarnya masih banyak yang diperbualkan namun penulis tidak berniat untuk mendedahkan kesumuanya mungkin atas faktor ketepatan isu dan fakta.

2 comments:

  1. I LOVE TAIPING!!!
    I HATE POLITICS!!!

    Mukhlis..bila hang nk kawen? Apsal aku selalu balik Taiping xpenah jumpa hang ponnnn..

    ReplyDelete
  2. oit..letak la shoutout box... susah le nk sembang2..hehe.. sila la melawat ke blog aku juge ye..

    ReplyDelete