Saat ini aku menulis tanda ingatanku kepada Yang Maha Mencipta dan Baginda Rasul S.A.W

Bila melihat awan, langit, bumi, lautan mengingatkan aku kepada betapa besarnya Sang Pencipta. Terasa kerdil sekali diri ini bila hendak berdepan dengan Mu. Saat ini juga membuatkan aku menangisi segala kesilapanku yang lalu dan belum mampu aku tinggalkan. Aku mencari sebutir permata untuk ku jadikan cahaya pada jalanku yang gelap ini. Sesungguhnya ujian Allah kepada hambanya terlalu besar dan cukup mengajarku tentang erti kesabaran dan berusaha menjadi lebih baik daripada semalam walaupun ianya terlalu sukar dan memeritkan...

Tuesday, November 9, 2010

11 mutiara dieram jari jemari...

Ada 11 butir mutiara berasingan perlu ku kutip dan cari sepanjang perjalanku sebagai anak rantau...hari berganti bulan dan setiap kali bulan itu cerah, musafirku menemukan aku dengan setiap butir mutiara...walaupun perjalanan untuk mendapatkannya tidak semudah mengukirkan kata aku tetap mengukirkan kalam syukur kehadrat Allah Taala kerana pencarian 11 butir mutiara ini sampai ke penghujungnya...kalam syukur tidak terhingga juga walau ada racun dan duri yang kerap mendugaku dan teriakan serigala yang menyeramkanku, di sebalik 11 butir mutiara juga ku ditemukan dengan lombong emas dan permata yang kalaupun ia tidak dapat ku miliki namun ku puas menghayati dan menginsafi setiap inci sinaran dan keindahannya...tatkala 11 butit mutiara telah berada di genggaman rindu sekali rasanya untuk melihat dan mengingati kembali segala keperitan dan dugaan yang perlu ku lalui sepanjang menjadi anak kelana...Kalau ia umpama sebutir mutiara yang dapat ku genggam dan ku simpan sehingga kini pasti akan ku bawa ia bersama tapi apakan daya nyiru tapak tanganku sekadar cuma...hanya ingatan dan kenangan yang dapat ku abadikan sebagai panduan dan pedoman di masa hadapan...Apapun dengan 11 butir mutiara ini ku pasti ia akan menjadi pemudah dan pembuka lembaran baru kepada butiran- butiran kata sapaan kepada riwayat hidup yang bakal ku tempuh nanti...alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment