Saat ini aku menulis tanda ingatanku kepada Yang Maha Mencipta dan Baginda Rasul S.A.W

Bila melihat awan, langit, bumi, lautan mengingatkan aku kepada betapa besarnya Sang Pencipta. Terasa kerdil sekali diri ini bila hendak berdepan dengan Mu. Saat ini juga membuatkan aku menangisi segala kesilapanku yang lalu dan belum mampu aku tinggalkan. Aku mencari sebutir permata untuk ku jadikan cahaya pada jalanku yang gelap ini. Sesungguhnya ujian Allah kepada hambanya terlalu besar dan cukup mengajarku tentang erti kesabaran dan berusaha menjadi lebih baik daripada semalam walaupun ianya terlalu sukar dan memeritkan...

Thursday, September 23, 2010

Aku dan Praktikum

Esok...24hb September 2010 jam 1140pagi adalah garis pemisah antara aku dan kau(praktikum)...Setelah tempoh hampir 12 minggu kita bersama melakar dan mencoretkan segala kisah suka dan duka bersama akhirnya masa yang dinanti telah tiba...inilah suratan dan ketentuan takdir...Walaupun terdapat seribu kisah luka namun biarlah ku simpan ia di dalam peti... Cukuplah sekadar ku simpan kenangan manis sepanjang aku berada di Sekolah Kebangsaan Penagatan. Banyak yang telah aku belajar, dari meletakkan diri sebagai guru yang menepati garis dan kehendak kementerian, sehinggalah aku sengaja mengubah dan menguji reaksi dan tindakan daripada pihak atasan jika terdapat seorang guru yang tidak menepati kehendak kementerian. Semuanya aku lakukan adalah bukan untuk ku ukirkan nama, namun sebagai jalan serta cara untuk aku mengutip pengalaman dan menjadikan ia sebagai satu pengalaman yang amat berguna tatkala aku bergelar guru sebenar...pelik? ya memang pelik apabila semua yang buruk itu disengajakan. Kerana aku memang pelik... Biarpun ada mata yang menjeling sinis dan mulut yang mengumat- ngamit sendiri aku tetap diriku yang hakikatnya tahu baik dan buruk...Tidakkan ku lupa sama sekali layanan dan sikap ramah mesra setiap individu yang berada di sekolah tersebut sepanjang aku menjadi keluarga angkat mereka. Tunjuk ajar, nasihat, dan teguran akan ku simpan sebagai kenangan yang akan ku gaulkan dengan segala pengalaman untuk dijadikan dan diabdikan sebagai hamba Allah yang berkhidmat mendidik anak bangsa keranaNya...Alhamdulillah dan barakallahufiikum.

No comments:

Post a Comment