Saat ini aku menulis tanda ingatanku kepada Yang Maha Mencipta dan Baginda Rasul S.A.W

Bila melihat awan, langit, bumi, lautan mengingatkan aku kepada betapa besarnya Sang Pencipta. Terasa kerdil sekali diri ini bila hendak berdepan dengan Mu. Saat ini juga membuatkan aku menangisi segala kesilapanku yang lalu dan belum mampu aku tinggalkan. Aku mencari sebutir permata untuk ku jadikan cahaya pada jalanku yang gelap ini. Sesungguhnya ujian Allah kepada hambanya terlalu besar dan cukup mengajarku tentang erti kesabaran dan berusaha menjadi lebih baik daripada semalam walaupun ianya terlalu sukar dan memeritkan...

Thursday, September 23, 2010

Bila hati dilabuhkan...

Dalam meniti hari- hari sebagai seorang hamba Allah yang hina. Aku seakan mahu mencuri sedikit ruang yang sempit ini untuk mencari sebuah kasih dan sayang. Kasih sayang daripada seorang wanita. Tatkala aku melabuhkan hati di pelabuhan rindu ini aku seakan rasa menyendiri...dihempas angin bayu yang seakan memukulku agar ku sedari, nota penantian yang ku terima seakan hanya satu mimpi...benarkah pelabuhan ini yang dimaksudkan. Atau aku seakan menanti tanpa sebarang jawapan yang pasti. Namun ku yakin dengan nota yang ku terima ini. Sesekali ku merenung jauh di seberang lautan manakan tahu ada disana yang melambai- lambai tanda menghargai sebuah pengembaraan hati sufi mencari secebis cinta untuk dijadikan isteri. Namun lautan bukan sejengkal mata memandang, tetapi sejauh hati ku baling ia tetap tidak sampai jua kedaratan. Aku kembali merenung nota ini...adakah benar nota penantian ini...hatiku yang ku labuhkan disini adakah dihargai...itulah jawapan yang ku nanti..teringat aku akan kata guruku...sabar itu guru yang akan mengajarmu pengertian kehidupan tanpa dirimu menyedari...semoga ini pelabuhan yang dimaksudkan...

No comments:

Post a Comment